Fundstücke

04-2024

Wissens- und Nachdenkenswertes:

Neuigkeiten, Meinungen, Erfahrungsberichte,

(Psychiatrie-)Kritik, Verbesserungsvorschläge und mehr …

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ÜBERSICHT

 

Ein wichtiges Thema in diesem Monat:

Cerebral palsy / Zerebralparese

Insbesondere wichtig im Zusammenhang mit Sehproblemen, aber auch im Zusammenhang mit Autismus und ADHS. Dazu vier Beiträge:

1. CVI Scotland - Resources: Cerebral Palsy & CVI Paper

2. Association of cerebral palsy with autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder in children: a large-scale nationwide population-based study

3. CVI Scotland - Blogs & News: Gordon Dutton’s Blog (41) Cerebral Visual Impairment and Cerebral Palsy

4. Visual Perception Defects following Stroke or Brain Injury

--

Weitere Beiträge zu CVI:

CVI Scotland - Resources: CVI in Mainstream Schools Paper

CVI Scotland - Blogs & News: Yellowstone Blog 31 Anosognosia (or When My Brain Gets It Wrong)

 

 

Beiträge zu Autismus, Schizophrenie, Psychiatrie; u.a.:

- Antipsychotic Exposure and Developmental Delays and ADHD

- A paradigm shift on the way in 2024

- Challenging some assumptions of the ‘schizo’ paradigm

- Misdiagnosis of psychiatric conditions in autistic adults

- Psychosis in the context of autism spectrum disorder

- Antipsychotics' Effect on Identity

- History of ‘Schizophrenia’ and Family Therapy

- Autism and catastrophising

- Context and Care vs. Isolate and Control

- Don’t Blame The Brain for The Effects of Childhood Trauma

- #Podcastempehlungen

 

1.

CVI Scotland - Resources

Cerebral Palsy & CVI Paper

https://cviscotland.org/mem_portal.php?article=517

Daraus, zum Nachdenken:

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„What is cerebral palsy?
In medicine, palsy refers to muscles that are not working typically. …

Causes of Cerebral Palsy
There are a number of known causes of cerebral palsy, all occurring during development as a foetus, or during the birthing process, or very soon after birth. …Other conditions that can cause cerebral palsy in children include genetic conditions, foetal stroke, infections during pregnancy and hydrocephalus.

The same conditions are all also associated with CVI as well. …  

 

Was ist Zerebralparese? In der Medizin bezieht sich der Begriff ‚Lähmung‘ auf Muskeln, die nicht so ‚arbeiten‘, wie sie sollten. ...

Ursachen der Zerebralparese
Es gibt eine Reihe bekannter Ursachen, die alle während der Entwicklung des Fötus, während des Geburtsprozesses oder sehr bald nach der Geburt auftreten. ... Andere Erkrankungen, die Zerebralparese bei Kindern verursachen können, sind genetische Erkrankungen, ein fetaler Schlaganfall, Infektionen während der Schwangerschaft oder ein Hydrozephalus [sog. ‚Wasserkopf‘].

Diese Gegebenheiten werden auch mit CVI in Verbindung gebracht. …

Diagnosing Cerebral Palsy
Cerebral palsy is a complicated condition to diagnose. Typically, the child may be missing milestones in relation to muscle development. …

As with all medical conditions, cerebral palsy ranges from being mild to being severe, and can affect a person in many ways. …“ 

Diagnose der Zerebralparese: Eine Zerebralparese ist schwie-rig zu diagnostizieren. In der Regel kommt es beim Kind zu Verzögerungen der muskulären Entwicklung. ... Wie bei allen Erkrankungen kann die Zerebralparese von leicht bis schwer ausgeprägt sein und auf vielfältige Weise beeinträchtigen. …

 

 

The Paper: Cerebral Palsy & CVI / Das Paper: Zerebralparese & CVI

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“Research studies have found between 60% to 70% of children with cerebral palsy, also have CVI. …

The more severe the cerebral palsy the more severe the visual impairment. But what type of visual impairment did they have?

The Croatian paper notes:

‘Children with CP most frequently have strabismus, but also refraction anomalies (hypermetropia, myopia, and astigmatism), reduced visual acuity, amblyopia, accommodation impairments, retinopathies, nystagmus, and cerebral VI.’  

 

Studien haben ergeben, dass zwischen 60 % und 70 % der Kinder mit Zerebral-parese auch CVI haben. ... Je stärker die Ausprägung der Zerebralparese, umso stärker ist auch die Sehbeeinträchtigung ausgeprägt.

Und welche Art von Sehbeeinträchtigung hatten die Kinder? Im Paper heißt es:

‚Bei Kindern mit Zerebralparese ist die häufigste Ausprägung das Schielen, aber auch Refraktionsanomalien (Hypermetropie, Myopie und Astigmatismus), eine verminderte Sehschärfe, Amblyopie, Akkommodationsstörungen, Retinopathien, Nystagmus und CVI/Zerebral bedingte Sehbeeinträchtigungen.‘

List of things that may indicate CVI and can't be explained as cerebral palsy:

·       Difficulty recognising faces.

·       Difficulty finding a known person in a crowd of people.

·       Finding going down stairs much more difficult than going up stairs.

·       Tripping on or falling off pavement edges.

·       Reading difficulties and preferring simple text in non-decorative (sans serif) fonts, and without images.

·       Dislike of busy noisy crowded places.

·       Sudden unexpected feelings of stress and anxiety and emotional outbursts.

·       Needing things to be kept in the same place and struggling to find things when they have been moved.

·       A dislike of bright lights and exposed bulbs, in more complex people this can show as light gazing*.

 

Was auf CVI hinweisen, aber nicht als Zerebralparese erklärt werden kann:

·       Schwierigkeiten beim Erkennen von Gesichtern.

·       Schwierigkeiten, eine bekannte Person in einer Menschenmenge zu finden.

·       Eine Treppe hinunter zu gehen bereitet mehr Schwierigkeiten, als eine Treppe hoch zu steigen.

·       Stolpern über oder Herunterfallen von Fahrbahnkanten.

·       Leseschwierigkeiten und Bevorzugung von einfachem Text in nicht ‘dekorativen’ (serifenlosen) Schriftarten und ohne Abbildungen.

·       Abneigung gegen geschäftige, laute, überfüllte Orte.

·       Plötzliche, unerwartete Stress- und Angstgefühle und emotionale Ausbrüche.

·       Dinge müssen am selben Ort aufbewahrt werden, und es bereitet Mühe, Dinge zu finden, wenn sie an einen anderen Ort verrückt wurden.

·       Eine Abneigung gegen helles Licht und freiliegende Glühbirnen, … bis hin zum ‘ins-Licht-starren’*.

Not having CVI interventions when CVI is present can be devastating. Adults who have lived with CVI not knowing they have it can make transformative changes with an understanding of CVI, as we learn through Nicola McDowell's blogs.

https://cviscotland.org/news.php?cat_id=33

 

Wenn CVI vorhanden ist und keine darauf abgestimmten Interventionen erfolgen, so kann sich dies verheerend auswirken. Erwachsene, die mit CVI gelebt haben, ohne zu wissen, dass sie diese haben, können durch das Verstehen von CVI transformative Veränderungen herbeiführen, was wir in Nicola McDowells Blogs lernen.

Where children have cerebral palsy and CVI with typical visual acuity, we know their CVI is much more difficult to pick up and diagnose. Research is needed in this area, but it is not unreasonable to hypothesise that where present, CVI can go undiagnosed, and so unsupported in the majority of children with cerebral palsy. …   

 

Von Kindern mit Zerebralparese und CVI mit typischer Sehschärfe wissen wir, dass ihre zerebral bedingten Sehbeeinträch-tigungen viel schwieriger zu erkennen und zu diagnostizieren sind. In diesem Bereich ist Forschung erforderlich, aber es kann davon ausgegangen werden, dass CVI, wenn vorhanden, bei der Mehrheit der Kinder mit Zerebralparese nicht diagnostiziert und daher auch nicht unterstützt wird. …

‘Visual difficulties in children with CP may be as impactful as their physical difficulties.’ …”

Sehprobleme bei Kindern mit Zerebral-parese können sich ebenso schwerwiegend auswirken wie ihre körperlichen Probleme.

 

* Light Gazing - wird hier erklärt bei CVI Scotland:  

“Light gazing is a well-known and well reported behaviour in children with CVI.”

https://cviscotland.org/documents.php?did=1&sid=278

 

Siehe auch:

Aktuelles - CP/Zerebralparese

Aktuelles - 1. Neue ‘Konzepte’ wären hilfreich

Aktuelles - Autismus-Theorie

Ausserdem - [Mein Schielen etc.]

Blogbuchgedanken - Frühgeborene

CVI-Begriffe

Sehen und Lernen

Zum Nachdenken - Kontrastwahrnehmung

2.

Association of cerebral palsy with autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder in children: a large-scale nationwide population-based study

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38594193/

.

Conclusion: In a large, nationally representative sample of US children, this study shows that children with cerebral palsy are at an increased risk of ASD and ADHD.“

Anhand einer großen, landesweit repräsentativen Stichprobe von Kindern in den USA zeigt diese Studie, dass Kinder mit Zerebralparese ein erhöhtes Risiko für Autismus und ADHS haben.

 

Aus dem Fulltext:

https://bmjpaedsopen.bmj.com/content/8/1/e002343

.

“…The significant association of cerebral palsy with ASD and ADHD is not surprising, because all these conditions result from impairment of certain functions in the brain.

Der signifikante Zusammenhang von Zerebralparese mit Autismus und ADHS ist nicht überraschend, da all diese Erkrankungen auf eine Beeinträchtigung bestimmter Funktionen im Gehirn zurückzuführen sind.

Cerebral palsy, ASD and ADHD may share early-life risk factors that may affect brain development during pregnancy and in infancy.

Zerebralparese, Autismus und ADHS haben gemeinsame Risikofaktoren, die die Gehirnentwicklung während der Schwangerschaft und im Säuglingsalter beeinträchtigen können.

Premature birth is the most prevalent risk factor for cerebral palsy. Premature birth has been also associated with an increased risk of ASD and ADHD. …“

Frühgeburten sind der häufigste Risikofaktor für Zerebralparese. Frühgeburten werden auch mit einem erhöhten Risiko für Autismus und ADHS in Verbindung gebracht. ...

 

Siehe dazu auch:

CVI-Eintrag (oben)

Aktuelles - Autismus-Theorie

Blogbuchgedanken - Frühgeborene

3.

CVI Scotland - Blogs & News

Gordon Dutton’s Blog (41) Cerebral Visual Impairment and Cerebral Palsy

https://cviscotland.org/news/gordon-duttons-blog-41-cerebral-visual-impairment--13-04-2024

Daraus, zum Nachdenken:

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“…In fact, research has shown that over 60% of people with cerebral palsy can also have cerebral visual impairment. Yet it is surprising that this may go unrecognised. This means that people with cerebral palsy may have visual difficulties that have yet to be detected. …

 

...Forschungen haben tatsächlich ergeben, dass über 60 % der Menschen mit Zerebralparese auch eine zerebrale Sehbehinderung haben können. Und so ist es doch überraschend, dass diese unerkannt bleiben. Was bedeutet, dass Menschen mit Zerebralparese unerkannte Sehschwierigkeiten haben können. ...

 

Identifying cerebral visual impairment and finding out the resulting difficulties can be very helpful, because there is so much that can be done to deal with the resulting challenges. …

 

Eine zerebrale Sehschwäche zu erkennen und die daraus resultierenden Schwierigkeiten herauszufinden, kann sehr hilfreich sein, denn es gibt so viel, was getan werden kann, um mit diesen Herausforderungen umzugehen. ...  

Patterns to look for:

Spastic diplegia

·       The commonest cause of spastic diplegia is called periventricular leukomalacia* (see our page Brain Events* page for a simple and short explanation of periventricular leukomalacia, with links to learn more). This can cause cerebral visual impairments too. …

The most frequent visual challenges in those with spastic diplegia are…

·       Lower visual field impairment (see Lesson 6d) and

·       Difficulties dealing with crowded scenes like clutter, lots of people and noise (see Lesson 7c and Level 9)

·      

 

Wonach man Ausschau halten sollte:

Spastische Diplegie

·       Die häufigste Ursache für spastische Diplegie wird als periventrikuläre Leukomalazie* bezeichnet (siehe unsere Seite Brain Events*: Erklärung der periventrikulären Leukomalazie, mit weiteren Links, um mehr zu erfahren). Die periventrikuläre Leukomalazie kann ebenso auch zu zerebralen Sehstörungen führen. ...

Die häufigsten Sehstörungen bei Menschen mit spastischer Diplegie sind:

·       Leichtere Gesichtsfeldbeein-trächtigung (siehe Lektion 6d)

·       Schwierigkeiten im Umgang mit überladenen Szenerien wie zum Beispiel Unordnung, vielen Menschen und mit Lärm (siehe Lektion 7c und Level 9)

·      

Left hemiplegia

·       …The commonest visual condition that affects those with left hemiplegia is a degree of lack of visual attention to the left side. …

Right hemiplegia

·       The commonest visual condition that affects those with right hemiplegia is a more subtle degree of lack of visual attention to the right side. …

Bilateral hemiplegia (Tetraplegia or Quadriplegia)

·       This severe form of cerebral palsy can be complicated by lack of all vision apart from perception of movement in one upper quadrant, most commonly on the right side. …”

 

Linke Hemiplegie

·       ... Die häufigste Sehstörung, die Menschen mit linker Halbseitenlähmung betrifft, ist ein gewisser Mangel an visueller Aufmerksamkeit für die linke Seite. ...

Rechtsseitige Hemiplegie

·       Die häufigste Sehstörung, die Menschen mit rechter Hemiplegie betrifft, ist ein subtilerer Grad an visueller Aufmerksamkeit für die rechte Seite. ...

Beidseitige Halbseitenlähmung (Tetraplegie oder Quadriplegie)

·       Diese schwere Form der Zerebralparese kann durch das Fehlen jeglichen Sehvermögens, mit Ausnahme der Bewegungswahr-nehmung in einem oberen Quadranten, am häufigsten auf der rechten Seite, verkompliziert werden. ...

 

* Periventricular leukomalacia -> Brain Events paper bei CVI Sotland

* CVI Brain Event

https://cviscotland.org/mem_portal.php?article=253

Infos bei Wikipedia:

https://de.wikipedia.org/wiki/Periventrikul%C3%A4re_Leukomalazie

https://en.wikipedia.org/wiki/Periventricular_leukomalacia

Daraus:

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Periventricular leukomalacia (PVL) is a form of white-matter brain injury, …

Die periventrikuläre Leukomalazie (PVL) ist eine Form der Hirnschädigung der weißen Substanz, ...

Some of the most frequent signs include delayed motor development, vision deficits, apneas, low heart rates, and seizures. …

 

Zu den häufigsten Anzeichen gehören eine verzögerte motorische Entwicklung, Sehstörungen, Apnoen, eine niedrige Herzfrequenz und Krampfanfälle. ...

Infants with PVL often exhibit decreased abilities to maintain a steady gaze on a fixed object and create coordinated eye movements.

Säuglinge mit PVL zeigen oft verminderte Fähigkeiten, ihren Blick auf ein festes Objekt zu richten und koordinierte Augenbewegungen zu erzeugen.

Additionally, children with PVL often exhibit nystagmus, strabismus, and refractive error. …“

Darüber hinaus zeigen Kinder mit PVL häufig Nystagmus, Schielen oder Brechungsfehler. …

[Treatment challenges:

·       „…some adult treatments have actually been shown to be toxic to developing brains.“]

[Herausforderungen bei der Behandlung:

·       ... Es hat sich gezeigt, dass einige Behandlungen für Erwachsene toxisch für sich entwickelnde Gehirne sind.

 

Weiße Substanz / White matter

https://de.wikipedia.org/wiki/Wei%C3%9Fe_Substanz

https://en.wikipedia.org/wiki/White_matter

 

Siehe dazu auch:  

Cerebral Palsy & CVI Paper (oben)

CVI-Begriffe

Blogbuchgedanken - ‘Spaltungsirresein’

Diskussionsseite - Epileptoide Krankheiten, Migrälepsie

Wunderwerk Gehirn - Hirnventrikel, Kommissurenbahnen, Substantia alba, grisea

Zum Nachdenken - Kontrastwahrnehmung

 

Und (aus CVI Scotland - Contents

https://cviscotland.org/sitemap.php):

1. Paper showing that injury to the visual brain can lead to detectable changes in the eyes

https://cviscotland.org/mem_portal.php?article=113

Daraus:

.

“…The human brain is typically made up of grey and white matter. The grey matter is on the outside, the white matter on the inside. …“

 

Das menschliche Gehirn besteht typischerweise aus grauer und weißer Substanz. Die graue Substanz befindet sich auf der Außenseite, die weiße Substanz auf der Innenseite.

 

2. CVI & DCD (Developmental Coordination Disorder) Paper

https://cviscotland.org/mem_portal.php?article=109

Daraus, zum Nachdenken:  

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„…What happens when different conditions look the same, and may even have some of the same causes? Things get confused. …

Was passiert, wenn verschiedene Zustände gleich aussehen und vielleicht sogar einige gleiche Ursachen haben? Die Dinge geraten durcheinander. ...

We know of families in whom CVI has been mis-labelled, in some cases as DCD, and in others as autism. …

Wir wissen von Familien, bei denen CVI fälschlicherweise als DCD oder Autismus diagnostiziert wurde. ...

We have in depth experience of families where incorrectly labelling CVI as autism, has actually led on to the behaviours of autism because of the use of inappropriate management strategies - like a self fulfilling prophecy.

Wir haben umfangreiche Erfahrungen mit Familien, in denen die fälschlicherweise als Autismus bezeichnete CVI tatsächlich zu autistischen Verhaltensweisen geführt hat, weil unangemessene Hilfestrategien angewendet wurden - eine sich selbst erfüllende Prophezeiung.

We are seeing their autistic behaviours melting away now that the impact of their disordered vision has been recognised and catered for. …

Und wir sehen, wie autistisches Verhalten ‚dahinschmilzt‘, sobald die Auswirkungen der Sehstörungen erkannt und berücksichtigt werden. ...

CVI can look like many things, including DCD, autism and ADHD, …“

CVI kann vielem ähneln, einschließlich DCD, Autismus und ADHS, …


4.

Visual Perception Defects following Stroke or Brain Injury

https://elht.nhs.uk/application/files/9915/7366/0339/Visual-Perception-Defects-following-Stroke-or-Brain-Injury.pdf

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“…Following a stroke or brain injury, a person may also experience a change in their awareness and perception of the world around them. Both these effects are visual perception defects. …”

…Nach einem Schlaganfall oder einer Hirnverletzung kann auch eine Veränderung des Bewusstseins und der Wahrnehmung der Welt auftreten. In beiden Fällen kommt es zu visuellen Wahrnehmungsstörungen. …

 

Siehe dazu auch:

Cerebral Palsy & CVI Paper (oben)

Gordon Dutton’s Blog (41) Cerebral Visual Impairment and Cerebral Palsy (oben)

Und:

Dr. Kathleen Vancleef

Transforming care for patients with visual perception problems

https://kathleenvancleef.org/

„We want to understand how the brain interprets the world around us. We develop real-world applications that benefit patients with visual perceptual problems after a brain injury.“

Research projects

https://kathleenvancleef.org/research-projects/

 

* * * * *

 

Weitere CVI-Beiträge, mit jeweils wichtigen Aussagen daraus.

Bitte lesen, zum Nachdenken: 

 

CVI Scotland - Resources

CVI in Mainstream Schools Paper

https://cviscotland.org/mem_portal.php?article=519

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„…When undiagnosed, CVI is not only invisible, but it can also be a menace and create very real dangers for children and adults alike.

Wenn eine zerebral bedingte Sehbeein-trächtigung (CVI) nicht diagnostiziert / erkannt wird, so ist diese nicht nur unsichtbar, sondern kann auch für Kinder und Erwachsene zur Gefahr werden.

So, when a child has CVI, but it is unknown, how can you spot it? …

 

Wenn also ein Kind CVI hat, dies aber nicht bekannt/erkannt worden ist, wie kann man es dann erkennen? ...

This list has been copied from the featured paper:

·       Difficulties with different subjects, especially mathematics, writing and reading.

·       Looking like they are not paying attention.

·       Struggling to stay focused.

·       Appearing to be easily distracted.

·       Being overly sensitive and startling often.

·       Struggling with friendships and being socially withdrawn.

 

Diese Auflistung wurde aus dem Paper übernommen:

·       Schwierigkeiten mit verschiedenen Fächern, insbesondere Mathematik, Schreiben und Lesen.

·       Es sieht so aus, als würden sie nicht aufpassen.

·       Sie haben Mühe, konzentriert zu bleiben.

·       Sie scheinen leicht ablenkbar zu sein.

·       Sie sind überempfindlich und erschrecken oft.

·       Sie haben Probleme mit Freundschaften und ziehen sich sozial zurück.

…the difficulties listed are also attributed to many other conditions including dyslexia, dyscalculia, autism, ADHD and the broadly used term 'learning difficulties' or 'learning delay'. …

 

…die aufgeführten Schwierigkeiten können auch auf viele andere Erkrankungen zurückgeführt werden, unter anderem auf Legasthenie, Dyskalkulie, Autismus, ADHS und auf den weit verbreiteten Begriff ‘Lernschwierigkeiten’ oder ‘Lernverzö-gerung’. …

…the majority of the children affected by CVI in mainstream schools have typical visual acuity, meaning:

·       they can see small things clearly, meaning

·       they pass standard sight tests

·       meaning vision is incorrectly ruled out as a cause of difficulties.

 

…die Mehrheit der von CVI betroffenen Kinder in Regelschulen hat eine typische Sehschärfe, d. h.:

·       Sie können kleine Dinge klar sehen, was bedeutet, dass sie Standard-Sehtests bestehen.

·       Und das bedeutet, dass das Sehvermögen als Ursache für ihre  Schwierigkeiten fälschlicherweise ausgeschlossen wird.

And so, inevitably and understandably, a search begins for a label that fits. Problematically, that search has already excluded vision, and the child's invisible disability affecting learning is attributed to one or many other conditions. …“ 

 

Und so beginnt unweigerlich und verständ-licherweise die Suche nach einem pas-senden Label. Problematisch daran ist, dass in dieser Suche das Sehen bereits ausge-schlossen worden ist,  und die unsichtbare Behinderung des Kindes, die sein Lernen beeinträchtigt, dann auf eine oder viele andere Erkrankungen zurückgeführt wird. ...

 

Discussion
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„This research highlights that CVI is still widely unknown. …

Raising awareness of CVI is a high priority for our whole community.

Diese Studie unterstreicht, dass CVI noch weitgehend unbekannt ist. ...

Die Sensibilisierung für CVI hat für unsere gesamte Gemeinschaft hohe Priorität.

We have learnt that environment and emotions go hand in hand with CVI, and both need to be considered and supported together, as they affect each other, and both can negatively impact learning.

Wir haben gelernt, dass Umgebung und Emotionen Hand in Hand mit CVI gehen, und beide müssen zusammen betrachtet und unterstützt werden, da sie sich gegenseitig beeinflussen und beide sich negativ auf das Lernen auswirken können.

There is little research around emotional regulation, which we know, if not supported, it can lead to serious mental health issues. …“ 

Es gibt nur wenig Forschung zum Thema Emotionsregulierung; wir wissen aber, dass hier ernsthafte psychische Probleme entstehen können. ...

 

The Paper:

Children with cerebral visual impairment related visual issues in the classroom -

Nicola McDowell*  

https://www.kairaranga.ac.nz/index.php/k/article/view/365/311

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“…CVI can cause a range of visual issues, including decreased visual acuity, reduced contrast sensitivity, visual field deficits, eye movement disorders, impaired motion detection, and many visuo-cognitive or visuoperceptual impairments (often referred to as visual perceptual difficulties or issues with the higher visual functions due to their higher order in the visual process).

…CVI kann eine Reihe von Sehproblemen verursachen, darunter verminderte Seh-schärfe, verminderte Kontrastwahrneh-mung, Gesichtsfeldausfälle, Augenbewe-gungsstörungen, beeinträchtigte Bewegungserkennung und viele visuell-kognitive oder visuoperzeptuelle Beein-trächtigungen (oft als visuelle Wahr-nehmungsschwierigkeiten oder Probleme mit den höheren Sehfunktionen aufgrund ihrer höheren Ordnung im Sehprozess bezeichnet).

… many of these children are going unidentified and undiagnosed. This is especially true of the cohort of children that have normal or near normal visual acuity …

…viele dieser Kinder werden nicht identi-fiziert und nicht diagnostiziert. Dies gilt insbesondere für Kinder, die eine normale oder nahezu normale Sehschärfe haben …

By being more aware of this condition, parents and classroom teachers will be more easily able to recognise when a child is experiencing these visual challenges and provide the support they need to thrive in our classrooms.”

Wenn Eltern und Klassenlehrer sich dieser Erkrankung bewusster werden, können sie leichter erkennen, wann ein Kind diese visuellen Herausforderungen hat, und ihnen die Unterstützung bieten, die sie benötigen, um in unseren Klassenzimmern erfolgreich zu sein.

 

 

* Nicola McDowell hat das ‘Austin Assessment’ entwickelt, über das bereits in den Tagebuchnotizen und Fundstücken berichtet wurde, u.a. in den Fundstücken-11-2023:

Validation of the Austin Assessment: A screening tool for cerebral visual impairment related visual issues

DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0293904

Daraus:

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„…The purpose of the Austin Assessment is not to definitively diagnose CVI related visual issues in children, it is to detect the children who warrant further assessment …

 

…Der Zweck des Austin-Assessments besteht nicht darin, CVI-bezogene Sehprobleme bei Kindern endgültig zu diagnostizieren, sondern darin, die Kinder zu erkennen, bei denen eine weitere Untersuchung nötig ist, …

As with all children with visual issues (ocular or brain based), it is vital that these children do get recognized as having visual issues to ensure that they receive the support they need to be able to succeed in life.“

Wie bei allen Kindern mit Sehproblemen (ob augen- oder gehirnbedingt) ist es wichtig, dass diese Kinder als Kinder mit Sehproblemen erkannt werden, um sicher-zustellen, dass sie die Unterstützung erhalten, die sie benötigen, um im Leben erfolgreich zu sein.

 

Ein Erfahrungsbericht:

Flipping the System - How the Austin Assessment helped to break down walls

https://www.austinassessment.org/news-page/flipping-the-system---how-the-austin-assessment-helped-to-break-down-walls

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A Mum shares their experience of using the Austin Assessment with their 13 year old son Oscar:  

Erfahrungen einer Mutter mit dem Austin Assessment und ihrem 13-jährigen Sohn Oscar:  

“…We were pleased to learn that his vision was normal in terms of the tests performed at the local optometrist. However they pointed out that they couldn’t test for or diagnose visual processing issues a

My hope is that this important resource and the benefit it provides scales and scales quickly. It’s valuable, it’s needed and it makes a difference.“

 

…Wir waren erfreut zu erfahren, dass sein Sehvermögen in Bezug auf die Tests, die beim örtlichen Optiker durchgeführt wurden, normal war. Jedoch wurde darauf hingewiesen, dass Probleme der visuellen Verarbeitung nicht getestet oder diagno-stiziert werden können. ...

[Das Austin Assessment] ist wertvoll, es wird gebraucht, und es macht einen entscheidenden Unterschied.

 

Siehe dazu auch:

Tagebuchnotizen 09-2022, 10-2022, 11-2022

Fundstücke 01-2023, 04-2023, 05-2023, 11-2023

CVI-Begriffe

CVI Scotland - Blogs & News

Yellowstone Blog 31 Anosognosia (or When My Brain Gets It Wrong)

https://cviscotland.org/news/yellowstone-blog-31-anosognosia-or-when-my-brain-g-09-04-2024

.

Yellowstone:

Would you be able to understand that what your brain is certain about, is in fact wrong? Would you be able to understand this, even as a child? …

Yellowstone:

...Würdest du in der Lage sein zu verstehen, dass das, worüber sich dein Gehirn sicher ist, in Wirklichkeit falsch ist? Würdest du das auch als Kind verstehen können? ...

CVI Scotland:

there are two sets of imagery, the real one and the one your brain creates.  The only picture of anything it is possible to see is the picture the brain creates. Ideally, the image the brain creates, and the actual real world should be a pretty good match. 

CVI Schottland:

... Es gibt zwei Arten von Bildern, das reale und das Bild, das das Gehirn erstellt. Das einzige Bild, das man tatsächlich sehen kann, ist das Bild, das das Gehirn erzeugt. Im Idealfall sollten das Bild, das das Gehirn erzeugt, und die tatsächliche reale Welt ziemlich gut zusammenpassen.

With CVI, for many different reasons related to multiple different vision processing centres not working optimally, that match may not be as good. …

 

Bei CVI ist diese Übereinstimmung aus vielen verschiedenen Gründen, die damit zusammenhängen, dass mehrere verschie-dene Bildverarbeitungszentren nicht optimal funktionieren, möglicherweise nicht so gut. ...

We all only have our own version of what normal is, so to explain to someone else how your vision is ‘different’ to theirs, is extremely difficult, because what you see is all you know.“

 

Wir alle haben aber nur unsere eigene Version von dem, was normal ist, und so ist es extrem schwierig, jemand anderem zu erklären, wie ‘anders’ dein Sehen ist im Vergleilch zu seinem, denn das, was du siehst, ist alles, was du weißt/wissen kannst.

 

Siehe dazu auch:

Sehen und Lernen

 

* * * * *

 

Weitere April-‚Fundstücke:

 

 

 

Autismus, Schizophrenie, Psychiatrie

 

Zum #Welt-Autismus-Tag am 2. April …

Botschaft des UN-Generalsekretärs zum Internationalen Tag der Aufklärung über Autismus

https://unric.org/de/botschaft-des-un-generalsekretaers-zum-internationalen-tag-der-aufklaerung-ueber-autismus/

 

02.04.2024

Study Links Prenatal Antipsychotic Exposure to Developmental Delays and ADHD

https://www.madinamerica.com/2024/04/study-links-prenatal-antipsychotic-exposure-to-developmental-delays-and-adhd/

Log in-article:  

·       “A new meta-analysis published in the International Journal of Caring Sciences finds a link between in-utero exposure to antipsychotics and increased risk for developmental delays and ADHD diagnosis. …

·       …children exposed to atypical antipsychotics during the third trimester of pregnancy were much more likely to be diagnosed with autism.

·       The authors note that in many cases, the developmental delays linked to in-utero antipsychotic exposure were short-lived and disappeared after the exposed child was 6-12 months old. …”

[Übersetzt in etwa: Eine neue Metaanalyse, die im International Journal of Caring Sciences veröffentlicht wurde, findet einen Zusammenhang zwischen der Exposition gegenüber Antipsychotika in der Gebärmutter und einem erhöhten Risiko für Entwicklungsverzögerungen und ADHS. …Kinder, die während des dritten Trimesters der Schwangerschaft atypischen Antipsychotika ausgesetzt waren, wurden viel häufiger mit Autismus diagnostiziert. Die Autoren betonen aber, dass in vielen Fällen die Entwicklungsverzögerungen … nur von kurzer Dauer waren und verschwanden, nachdem das Kind 6-12 Monate alt war. …]

 

03.04.2024

A paradigm shift on the way in 2024

https://www.madinamerica.com/2024/04/a-paradigm-shift-on-the-way-in-2024/

From Mad in Denmark:

·       Helene Speyer, Clinical Associate Professor and specialist in psychiatry, senior researcher at Region Hovedstadens Psychiatry, shares for the first time her personal story about how she had a serious mental crisis at the age of 13 and encountered a non-diagnostic approach to her disorder, which resulted in that she was given a career in psychiatry instead of what most likely would have been a career as a psychiatric patient. Later, as an adult, she was a patient in the psychiatric system and realized that there was something completely wrong with this kind of help.“

[Übersetzt in etwa: Helene Speyer, klinische außerordentliche Professorin und Fachärztin für Psychiatrie, leitende Forscherin an der Region Hovedstadens Psychiatrie, erzählt hier zum ersten Mal ihre persönliche Geschichte, wie sie im Alter von 13 Jahren eine schwere psychische Krise hatte und nicht psychiatrisch diagnostiziert wurde, was dazu führte, dass ihr - statt einer Karriere als psychiatrische Patientin - eine Karriere in der Psychiatrie nicht verwehrt wurde. Später, als Erwachsene, war sie Patientin in der Psychiatrie und erkannte, dass mit dieser Art von Hilfe etwas nicht stimmte.]

Video, 30 Min.

 

06.04.2024

From the Dopamine Theory to the Outcomes Paradox

https://www.madinamerica.com/2024/04/from-the-dopamine-theory-to-the-outcomes-paradox/

Part 1:

·       “…The findings are instructive in reminding us that biochemical interventions are not the only modality for affecting brain processes. Given that the human brain is the most complex object known to science, and that how it produces consciousness still remains a mystery, it is probably best that such narrowly reductive biochemical interventions are kept to a minimum. The history of harm caused to patients by psychiatric treatments more than amply testifies to the dangers. …“

[Übersetzt in etwa: … Die Ergebnisse sind aufschlussreich, da sie uns daran erinnern, dass biochemische Interventionen nicht die einzige Möglichkeit sind, Gehirnprozesse zu beeinflussen. Angesichts der Tatsache, dass das menschliche Gehirn das komplexeste Objekt ist, das der Wissenschaft bekannt ist, und dass es immer noch ein Rätsel bleibt, wie es Bewusstsein erzeugt, ist es wahrscheinlich am besten, wenn solche reduktiven biochemischen Eingriffe auf ein Minimum beschränkt werden. Die Geschichte der Schäden, die Patienten durch psychiatrische Behandlungen zugefügt wurden, zeugt mehr als reichlich von den Gefahren. …]

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Part 2:

Witless and Dangerous? - Challenging some assumptions of the ‘schizo’ paradigm

https://www.madintheuk.com/2024/04/witless-and-dangerous-challenging-some-assumptions-of-the-schizo-paradigm/

·       “…Although there has been some signs of a growing awareness that ‘schizophrenia’ is probably not a scientifically valid concept, it does seem that the old assumptions are still driving routine clinical practice. These widespread and erroneous assumptions may stem, in part, from decades of very influential drug company marketing, based on flawed research trials and publication bias. …“

[Übersetzt in etwa: … Obwohl es einige Anzeichen für ein wachsendes Bewusst-sein dafür gibt, dass ‘Schizophrenie’ wahrscheinlich kein wissenschaftlich gültiges Konzept ist, scheint es doch so zu sein, dass die alten Annahmen immer noch die klinische Routine bestimmen. Diese weit verbreiteten und falschen Annahmen können zum Teil auf Jahrzehnte des sehr einflussreichen Marketings von Pharmaunternehmen zurückzuführen sein, das auf fehlerhaften Forschungss-tudien und Publikationsverzerrungen basiert. ...]

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Siehe dazu auch:

Aktuelles - 1. Neue ‘Konzepte’ wären hilfreich …

 

06.04.2024

Perceived misdiagnosis of psychiatric conditions in autistic adults

https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(24)00165-2/fulltext

·       Many autistic people, particularly women, do not receive an autism diagnosis until adulthood, delaying their access to timely support and clinical care. One possible explanation is that autistic traits may initially be misinterpreted as symptoms of other psychiatric conditions, leading some individuals to experience misdiagnosis of other psychiatric conditions prior to their autism diagnosis. However, little is currently known about the frequency and nature of psychiatric misdiagnoses in autistic adults. …“

[Übersetzt in etwa: Viele autistische Menschen, insbesondere Frauen, erhalten erst im Erwachsenenalter eine Autismus-Diagnose, was ihren Zugang zu rechtzeitiger Unterstützung und klinischer Versorgung verzögert. Eine mögliche Erklärung ist, dass autistische Züge zunächst als Symptome anderer psychiatri-scher Erkrankungen fehlinterpretiert werden können, was dazu führt, dass einige Personen vor ihrer Autismus-Diagnose eine psychiatrische Fehldiagnose erleben. Über die Häufigkeit und Art psychiatrischer Fehldiagnosen bei autistischen Erwachsenen ist derzeit jedoch wenig bekannt. ...]

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·       „A key factor underlying the risk of misdiagnosis is diagnostic overshadowing, whereby autistic traits are either missed or misattributed to different psychiatric diagnoses, such as personality disorders, eating disorders, trauma-related disorders, bipolar disorder, psychosis, or schizophrenia. …“

[Übersetzt in etwa: Ein Schlüsselfaktor, der dem Risiko einer Fehldiagnose zugrunde liegt, ist die diagnostische Überschattung, bei der autistische Züge entweder übersehen oder fälschlicherweise verschiedenen psychiatrischen Diagnosen wie Persönlichkeitsstörungen, Essstörungen, traumabezogenen Störungen, bipolaren Störungen, Psychosen oder Schizophrenie zugeschrieben werden. ...]

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·       „Moreover, living without an established autism diagnosis is linked to negative experiences involving feelings of distress, isolation, anxiety, or confusion, which can serve as catalysts for different psychiatric conditions before autism is diagnosed. …“

[Übersetzt in etwa: Darüber hinaus ist das Leben ohne eine etablierte Autismus-Diagnose mit negativen Erfahrungen verbunden, die Gefühle von Stress, Isolation, Angst oder Verwirrung beinhalten, die als Katalysatoren für verschiedene psychiatrische Erkrankungen dienen können, bevor Autismus diagnostiziert wird. ...]

Dazu bitte auch lesen:

Improving Diagnostic Procedures in Autism for Girls and Women: A Narrative Review

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38469208/ [PMC article]

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10926859/

doi: 10.2147/NDT.S372723

·       “…Autism is not a mental health condition, but autistic people are at high risk of developing mental health problems. …“

[Übersetzt in etwa: … Autismus ist keine psychische Erkrankung, aber autistische Menschen haben ein hohes Risiko, psychische Probleme zu entwickeln. …]

Table 1

Summary of Key Recommendations for Improving Autism Diagnostic Procedures for Girls and Women

Und:

RCPsych Insight Spring 2024

https://www.rcpsych.ac.uk/members/rcpsych-insight-magazine/detail/rcpsych-insight-spring-2024

-> Mit Download-Link

S. 14: Why autism is every psychiatrist’s business

„…Autism should be the business of all psychiatrists. It doesn’t matter what specialty you are in, you are going to see autistic people because of this strong link

between autism and mental ill health. …”

[Übersetzt in etwa: Warum Autismus die Sache jeden Psychiaters ist

...Autismus sollte die Sache aller Psychiater sein. Es spielt dabei keine Rolle, in welchem Fachgebiet Sie tätig sind, Sie werden allein aufgrund dieser starken Verbindung zwischen Autismus und psychischen Erkrankungen autistische Menschen zu sehen bekommen. ...]

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Und siehe dazu auch:  

Eintrag 10.04.2024, 1. und 2.

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#Buchempfehlung …

Clara Törnvall - Die Autistinnen; hanser-literaturverlage.de

„Clara Törnvall ist 42 Jahre alt, als sie die Diagnose erhält: …

Mit einem Mal ergibt alles Sinn - … Nur, warum wurde sie so spät diagnostiziert? Weil sie eine Frau ist? … - Ein Text, der erhellt, überrascht und für die Gefahren von Fehldiagnosen bei Frauen in Medizin und Psychiatrie sensibilisiert.“

 

10.04.2024 - 1.

Via Thinking Autism …

What Is Autism, Really?

https://epidemicanswers.org/what-is-autism-really/

·       „…Why Is No One Asking What Causes Autism? …“

[Übersetzt in etwa: …Warum fragt niemand danach, was Autismus verursacht? …]

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Siehe dazu auch:

Aktuelles - Autismus-Theorie

 

10.04.2024 - 2.

Via Thinking Autism …

Beyond imagination: Sorting out and treating psychosis in the context of autism spectrum disorder

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022395624001869?via%3Dihub

·       “…Unrecognized ASD is likely to be mislabeled as a psychotic disorder (PD), as people in the spectrum may show ‘pseudopsychotic’ symptoms, resembling both negative and positive symptoms*. …“

[Übersetzt in etwa: …Unerkannter Autismus kann fälschlicherweise als psychoti-sche Störung (PD) diagnostiziert werden, da Menschen im Spektrum ‚pseudo-psychotische‘ Symptome zeigen können, die sowohl den Negativ- als auch den Positiv-Symptomen* ähneln. …]

·       „…but also may prompt clinicians to carefully consider ASD when dealing with a new onset psychosis in their daily practice. …“

[Übersetzt in etwa: …Ärzte sollten unbedingt auch an Autismus denken, wenn sie es mit einer neu auftretenden Psychose zu tun haben …]

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* Positiv- und Negativsymptome - Infos bei Wikipedia:

Schizophreniekonzepte / Schizophrenie

https://de.wikipedia.org/wiki/Schizophreniekonzepte

[Nancy Andreasen: Positiv- und Negativsymptomatik] 

https://de.wikipedia.org/wiki/Schizophrenie

[Symptome: Positivsymptome, Negativsymptome]

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Siehe dazu auch:

Eintrag 11.04.2024

Aktuelles - 1. Neue ‚Konzepte‘ wären hilfreich …

Aktuelles - Autismus-Theorie (-> Zitat: Angst, Stress …)

Blogbuchgedanken - Risperdal & Co., Zolpidem/GABA

Blogbuchsplitter-2021-Katatonie (“Angst-Stress-Trauma-Mechanismus”)

Diskussionsseite - Begriffsentstehung

 

10.04.2024

Association of cerebral palsy with autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder in children: a large-scale nationwide population-based study

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38594193/

Conclusion: In a large, nationally representative sample of US children, this study shows that children with cerebral palsy are at an increased risk of ASD and ADHD.“

[Übersetzt in etwa: Anhand einer großen, landesweit repräsentativen Stichprobe von Kindern in den USA zeigt diese Studie, dass Kinder mit Zerebralparese ein erhöhtes Risiko für Autismus und ADHS haben.]

-> Siehe CVI-Einträge (oben)

 

11.04.2024

When Medication Changes More Than Symptoms: Antipsychotics' Effect on Identity

https://www.madinamerica.com/2024/04/when-medication-changes-more-than-symptoms-antipsychotics-effect-on-identity/

·       “While harmful physical effects of the use of antipsychotics are often discussed, one crucial adverse effect is often left out: their impact on identity.  A new article by Maev Connely from the University College London in the Division of Psychiatry and colleagues argues for increased understanding and discussions of antipsychotics (APs) impact on identity and sense of self. …”

[Übersetzt in etwa: Während über die schädlichen körperlichen Auswirkungen von Antipsychotika oft diskutiert wird, wird eine entscheidende Nebenwirkung aber oft ausgelassen: ihre Auswirkungen auf die Identität. In einem neuen Artikel plädieren Maev Connely vom University College London, Abteilung für Psychiatrie, und Kollegen, für ein besseres Verständnis und eine [dringend nötige; Anmerkung von mir] Diskussion über die Auswirkungen von Antipsychotika (APs) auf Identität und Selbstgefühl. …]

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[[ … allein schon die Diagnose ist ‘identitätsverändernd’ … - Siehe dazu auch den nachfolgenden Eintrag. ]]

 

23.04.2024

The Wild and Recent History of ‘Schizophrenia’ and Family Therapy

https://www.madinamerica.com/2024/04/the-wild-and-recent-history-of-schizophrenia-and-family-therapy/

From Underground Transmissions:

·       „…And there’s something very disconcerting to me about this disconnect, because the underlying message I hear is that there’s something fundamen-tally different about people like us—something biologically different, something about our brains, that means we need to be on drugs and not talk about our family dynamics. …“

[Übersetzt in etwa: …Und diese Trennung hat für mich etwas sehr Beun-ruhigendes, denn die unterschwellige Botschaft, die ich höre, ist, dass es etwas grundlegend Anderes an Menschen wie uns gibt – etwas biologisch Anderes, etwas an unserem Gehirn, das bedeutet, dass wir Memdikamente nehmen müssen, und nicht über unsere Familiendynamik sprechen dürfen. …]

Aus dem Article:

·       „…We desperately need a new popular paradigm for thinking about psychosis, and a way to train lay people and clinicians in using it. I think IFS has an important role to play in this regard. …“

[Übersetzt in etwa: …Wir brauchen dringend ein neues Paradigma, was das Nachdenken über Psychosen betrifft, und eine Möglichkeit, Laien und Ärzte diesbezüglich zu schulen. …]

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Siehe dazu auch obigen und nachfolgenden Eintrag und:

Einträge 06. und 10.04.2024 - 1.

 

24.04.2024

[[ Auch etwas, worauf man nicht oft genug hinweisen kann: Diesen ‚Mechanis-mus‘ zu verstehen (was insbesondere auch für Psychiater wichtig wäre …!), und somit ‚Katastrophisierern‘ aus ihrem ‚Krisenmodus‘ herauszuhelfen - und nicht durch Unverständnis alles nur noch schlimmer zu machen … ]]

[2017] Autism and catastrophising

https://www.autism.org.uk/advice-and-guidance/professional-practice/autism-catastrophising

·       „…It can be helpful to work on boosting self-esteem. If people feel better about themselves and have more positive experiences, they are often less likely to catastrophise. A person who catastrophises needs to know that they are not alone, and it is vital that they give themselves time to recover afterwards.“

[Übersetzt in etwa: …Es kann hilfreich sein, an der Stärkung des Selbstwertgefühls zu arbeiten. Wenn sich Menschen besser fühlen und mehr positive Erfahrungen machen, ist die Wahrscheinlichkeit, dass sie in einen ‚Katastrophen-Modus‘ geraten, oft geringer. Eine Person im ‚Katastrophen-Modus‘ muss wissen, dass sie nicht allein ist, und es ist wichtig, dass sie sich danach Zeit gibt, sich zu erholen.]

Siehe dazu auch

Den nachfolgenden Eintrag

 

24.04.2024

Context* and Care vs. Isolate and Control: An Interview on the Dilemmas of Global Mental Heath with Arthur Kleinman

https://www.madinamerica.com/2024/04/context-and-care-vs-isolate-and-control-an-interview-on-the-dilemmas-of-global-mental-heath-with-arthur-kleinman/

·       „…In recent years, Kleinman has increasingly focused on critiquing the prevailing practices within psychiatry, particularly the over-medicalization of mental health issues and the neglect of broader social and personal contexts that significantly impact patient care. His critiques advocate for a more nuanced and compassionate approach to psychiatry, one that recognizes the importance of individual patient stories and the socio-cultural dimensions of mental health. …“

[Übersetzt in etwa: …In den letzten Jahren hat sich Kleinman zunehmend darauf konzentriert, die vorherrschenden Praktiken in der Psychiatrie zu kritisieren, insbesondere die Übermedikalisierung psychischer Gesundheitsprobleme und die Vernachlässigung breiterer sozialer und persönlicher Kontexte, die sich erheblich auf die Patientenversorgung auswirken. In seiner Kritik plädiert er für einen nuancierteren und mitfühlenderen Ansatz in der Psychiatrie, der die Bedeutung individueller Patientengeschichten und die soziokulturellen Dimensionen der psychischen Gesundheit anerkennt.

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Zum Nachdenken …

* Kontextualismus / Contextualims - Infos bei Wikipedia:

https://de.wikipedia.org/wiki/Kontextualismus

·       „…Kontextualismus im philosophischen Sinn ist die Auffassung, dass jede Entscheidung, Handlung oder Äußerung in einem jeweiligen Kontext (Zusammenhang, Umfeld) stattfindet und auch nur in diesem verstanden werden kann. …“

https://en.wikipedia.org/wiki/Contextualism

·       „Contextualism, also known as epistemic contextualism, is a family of views in philosophy which emphasize the context in which an action, utterance, or expression occurs. Proponents of contextualism argue that, in some important respect, the action, utterance, or expression can only be understood relative to that context. …“

Siehe dazu auch den nachfolgenden Eintrag und:

Ausserdem

Aktuelles - Autismus-Theorie

 

24.04.2024

Don’t Blame The Brain for The Effects of Childhood Trauma

https://www.madinamerica.com/2024/04/dont-blame-the-brain-for-the-effects-of-childhood-trauma/

·       „…When it comes to mental and emotional harms, why isn’t it enough to say that people are similarly wounded—mentally, emotionally, existentially—by what happened to them, whether as children or adults? Why can’t research that clearly shows the lingering impact of trauma, linking it with psychiatric diagnoses later in life, be taken as evidence that the types of pain defined as ‚mental illness‘ are in fact the result of human anguish*? …“

[Übersetzt in etwa: …Wenn es um mentale oder emotionale Beschädigungen geht, warum reicht es dann nicht aus, zu sagen, dass Menschen durch das, was ihnen widerfahren ist, verwundet sind – mental, emotional, existenziell – sei es als Kinder oder als Erwachsene? Warum kann eine Forschung, die die anhalten-den Auswirkungen von Traumata deutlich macht und sie mit psychiatrischen Diagnosen im späteren Leben in Verbindung bringt, nicht als Beweis dafür angesehen werden, dass diese Schmerzen, die dann als ‚psychische Krankheit‘ definiert werden, tatsächlicherweise aber das Ergebnis menschlicher Verzweif-lung sind? …]

[[ * Übersetzungen für ‚anguish‘: Angst, Qual, Verzweiflung, Leid, Schmerz, Qualen, Agonie, Betroffenheit, Beklemmung, Pein, Kummer … ]]

 

 

 

#Podcastempfehlungen: Thema Schule …

SWR

Stefan Ruppaner: Wie die Alemannenschule in Wutöschingen funktioniert

Die Schule brennt - der Bildungspodcast mit Bob Blume [45 Min.]

https://www.ardaudiothek.de/episode/die-schule-brennt-der-bildungspodcast-mit-bob-blume/stefan-ruppaner-wie-die-alemannenschule-in-wutoeschingen-funktioniert/swr/13295361/

·       „…Was ist ihr Geheimnis? Und wenn es anerkanntermaßen so gut läuft - selbst die Politik ist voll des Lobes - warum wird das Modell nicht flächenhaft ausgerollt? Schulleiter Stefan Ruppaner gibt Einblicke in diese außergewöhnliche Schule - und wie es möglich war, ein solches Modell an einer staatlichen Schule umzusetzen.“

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Clemens Beisel: Handysüchtige Kinder - Was Schulen und Eltern tun können

Die Schule brennt - der Bildungspodcast mit Bob Blume [42 Min.]  

https://www.ardaudiothek.de/episode/die-schule-brennt-der-bildungspodcast-mit-bob-blume/clemens-beisel-handysuechtige-kinder-was-schulen-und-eltern-tun-koennen/swr/13333005/

·       “…Clemens Beisel kommt aus der mobilen Jugendarbeit, heute geht er in Schulen, bietet Workshops an und sensibilisiert Schülerinnen und Schüler für ihren Medienkonsum. Denn vielen ist durchaus bewusst, dass ihnen der ‚WhatsApp‘-Stress nicht guttut. Und Clemens Beisel sagt: Auch Eltern könnten ihre Kinder besser schützen. …“

 

#Podcastempehlung: Warum Ernährung wichtig ist …

NDR

Das Mikrobiom stärken - Dr. Matthias Riedl über ADHS

https://www.ardaudiothek.de/episode/die-ernaehrungs-docs-essen-als-medizin/30-das-mikrobiom-staerken-dr-matthias-riedl-ueber-adhs/ndr/13286073/

[49 Min.; mit weiteren Links und Infos auf der Seite]

 

Danke fürs ‚Zuhören‘.

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